Mõttekas kodutöö
Eve Aoveer, Tiiu Erikson, Kersti Heinsaar, Kristel Kevvai, Pille Kütt, Tiina Salus
Koduste tööde tähenduslikkusest sõltub paljude õpilaste koolirõõm ja õppimise väärtustamine. TÜ ja TLÜ koostöös toimunud kaasava hariduse koolituse raames uurisid Tartu Variku Kooli õpetajad, miks ja milliseid kodutöid annavad õpetajad iseseisvaks lahendamiseks ning millised kodutööd tunduvad mõttekad õpilastele.
Probleem
Aineõpetajate ja klassijuhatajateni jõuab pea iga päev küsimusi ja rahulolematust kodutööde teemal. Õpilased tunnevad, et kodutööd on liiga palju või ei saa nad aru selle mõttest. Samas on välja toonud ka õpetajad, et õpilased ei suhtu kodutöödesse hoolikalt: tööd jäetakse tegemata, neid tehakse vahetult enne tundi ning pinnapealselt.
See näitab, et õpilastel ei ole ülesannete lahendamiseks piisavalt motivatsiooni.
Mis on pahameele tagamaad ning kuidas saaksime oma koolis olukorda parandada, et õpilastel oleks iseseisvalt lahendatavatest töödest praktilist kasu õppeaine omandamisel ning erinevate oskuste arendamisel?
Tallinna ülikooli haridusteaduste instituudi dotsent Airi Kukk on välja toonud, et koduste õpitöödena mõistetakse tavaliselt kodutööd, mille õpetaja annab õpilastele kohustusena ning mis tuleb ära teha väljaspool koolitundi (Kukk, 2015). Kodutöö maht ja olemus sõltub sageli õppeainest. Laiemalt võib eristada nelja liiki kodutöid: etteõppimine, arusaamise kontrollimine, harjutamine ja ümbertöötamine (Vatterott, 2009).
Dr Cathy Vatterott (2010) on sõnastanud viis hea kodutöö tunnust, mida võiks silmas pidada iga õpetaja: selge eesmärk, tõhusus, omandisuhe (suhe õpilase ja ülesande vahel), kompetents, atraktiivsus. Aina muutuvas maailmas on eriti oluline just viimane. Õpetajatena peame targu tegutsema, et õpilane valiks õppimise ja talle antud ülesande, mitte arvutimängud, sotsiaalmeedia vm.
2001. aastal läbi viidud uuringust (Trautwein jt 2009) ilmnes, et õpetajad annavad kodutöid sageli enda sõnul just selleks, et suurenda õpilaste õpimotivatsiooni ning õpetada neile õpioskust ja ajaplaneerimisoskust.
Jagasime tegevusuuringu kuueks väiksemaks etapiks: I – kaardistamine (kaks küsitlust õpilastele probleemi fookuse kitsendamiseks õppetöö mõtestatusest); II – näidisülesanded eesti keeles ja matemaatikas: tagasiside õpilastelt; III – intervjuud õpetajatega ja esimene rühmaarutelu; IV – õpetaja eneseanalüüs ja mõtestatud praktiseerimine; V – õpilaste ja õpetajate tagasiside küsitlus; VI – õpetajate rühmaarutelu: diferentseerimine
Uurimuses osalesid Tartu Variku Kooli õpilased, kes 2019/20. õppeastal olid 5. ja 6. klassis (5 klassikomplekti) ning 2020/21. õppeaastal 6. ja 7. klassis, ja õpetajad. Valisime sellise õpilasgrupi, kuna just üleminekul kolmandasse kooliastmesse toimub õppeedukuse ja õpimotivatsiooni langus.
Õpetajad leiavad, et kodutööde andmine on vajalik, et tunnis õpitu kinnistuks ning toimuks kordamine. Mida konkreetsem on tööjuhend (samm-sammult selgitustega, lühike, näiteülesande toel), seda paremini suudavad õpilased töö sooritada. Oluline on õpilastele selgitada, kus elus neil õpituid teadmisi vaja läheb, ning juhendada õpilasi õpistrateegiate ja mälutehnikate kasutamise osas.
Kõige paremini sobivad õpilastele koduseks kinnistamiseks nende endi hinnangul enesekontrollitestid, mille vastuse õigsust saavad nad kohe kontrollida. Samuti sobivad õpilastele näidete ja selgitavate videote põhjal ülesannete lahendamised. Lisaks meeldivad õpilastele ka teksti põhjal küsimustele vastamine, katsed ja vaatlused ning vigade parandamine.
Valimis osalenud õpetajate seas oli palju neid, kes ütlesid, et pärast arutelu kolleegidega ning õpilastelt saadud tagasiside põhjal on nad hakanud palju rohkem mõtlema, kuidas ülesandeid eesmärgistada ning töökirjeldusi sõnastada. Ei saa öelda, et õpetajate jaoks oli see uus teadmine, kuid nii mõnelgi juhul selgus, et igapäevatöös kõik sellele siiski ei mõtle.
Õpilaste sõnul on iseseisvad ülesanded muutunud nende jaoks arusaadavamaks. Paljud õpilased tõid välja, et on õppinud mõnes aines nägema selgemalt ülesannete ja õppimise eesmärki, sest õpetaja selgitab seda paremini.